Att skapa ett bra intranät

Intranät

Ett intranät är som ett mini-internet för ett företag eller en organisation. Endast medlemmar i organisationen eller anställda på företaget kan komma åt informationen på det privata nätverket som skyddas av brandväggar: läs mer här.

Vad finns på förstasidan?

Även om ett internt nät endast ska ses av det egna företaget, är det en viktig marknadsföringskanal och en informationsportal för alla som kan komma åt det. På förstasidan brukar interna nyheter publiceras, t.ex. om viktiga företagshändelser, ekonomiska data, stora affärer och liknande. Information angående nyanställda som välkomnas till företaget med namn och bild är vanligt.

På samma start- eller förstasida brukar det också finnas länkar till ett antal funktioner och verktyg.

Funktioner, databaser och information på intranätet

Länkarna som nämns ovan finns på många företags interna nätverk. Beroende på verksamhet finns specifika länkar till företagsinterna verktyg och databaser. Det kan t.ex. vara affärssystem, ekonomisystem, tidrapportering, en intern databas över lediga tjänster, en plats för delning av projekt m.m. Andra viktiga beståndsdelar är länkar till olika policybeslut samt till blanketter och formulär alltifrån HR-relaterade frågor som semester, föräldraledighet, uppsägning, anställningsavtal, checklista för introduktion av nyanställda m.m till affärsdokument som anbud och avtalsmallar samt även projektstyrningsdokument, olika typer av rapportmallar m.m.

Vanligt är också en allmän sökfunktion som fungerar som en intern sökmotor för att hitta dokument.

Hur skapas ett bra internt nätverk?

För att det interna nätverket ska fungera bra, vara användarvänligt och locka användarna till att gå in och titta ofta finns ett flertal viktiga faktorer.

  • Gränssnitt och grafiskt utseende: Användargränssnittet måste vara tydligt, intuitivt och kompatibelt med företagets övriga system. Det grafiska utseendet bör vara i samma stil som företagets övriga grafiska profil i form av färger, typsnitt och logotyputformning för att användarna ska känna igen sig och uppfatta intranätet som en del av företagets kommunikation.

En förstasida på nätet, eller egentligen alla sidor, bör innehålla lagom mycket information och inte vara plottrig eller svårsökt.

  • Uppdatering och innehåll: Precis som med all annan kommunikation bör innehållet på ett internt nät ständigt vara uppdaterat. Nyheter ska vara just nyheter och inte något som hände för 6 månader sedan och sedan inte uppdaterats. Länkar måste underhållas så att de leder till rätt sida på nätet. Bara ett fåtal brutna länkar gör att man tappar tilltro till systemet.
  • Sökbarhet: Som nämnts ovan bör den interna informationen på nätet vara sökbar. Ett ekonomisystem kan gärna länkas från flera sidor om det passar naturligt och en internsökning ska snabbt ge relevanta resultat, allt för användarvänligheten.

För att få hjälp med allt ovanstående kan man kontakta t.ex. Intranote som kan det mesta om användarvänlighet och hur man hanterar innehåll, s.k. content management på ett sätt som passar just det egna företaget.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *